Tal-klog – Rumlige forhold


To drenge leger med små rum, som er nogle fade og spande m.m. De afprøver, hvor meget vand de rummer. Det er meget konkret, for de kan røre ved spandene og kan derved forholde sig til spandene og fadene som rumlige figurer.
Noget ganske andet er det, når børnene skal begribe rumfigurer abstrakt, billedmæssigt, sprogligt og matematisk.
Børn leger med rumlige figurer – fade, spande, små og større kasser – udefra – og kan sagtens genkende og forstå forskellen mellem flader og rumfigurer, som kan indeholde f.eks. vand.
Men i praksis er det for barnet meget vanskeligt at forestille sig, hvordan en rumfigur ser ud indefra – fra den modsatte side, af hvor barnet normalt og altid ser kassen, nemlig udefra.


Rumlige forhold


Alle rum begynder med en flade, da alle rum har en bund, en grundflade med en bestemt udstrækning. Siderne giver rummet højde. Sider kan stå lige eller skrå. Måske er der låg eller tag på rummet, men mange gange er rummet åbent for oven.

Men udgangspunktet for et rum er altid fladen.


® © 2007 – Jørn Martin Steenhold
Tekst fra bogen: Børn og klogheder – klog på 100 måder.