Hvordan opbygger man et samarbejde med forældrene?
- Gennem sociale arrangementer som tillader lærere og forældre at mødes uformelt
Eksempler: - Koncerter og teaterarrangementer hvor forældrene aktivt indgår, fx som skuespillere eller hjælpere
- Danseaftener med forskellige landes folkedanse
- Internationale aftener eller kulturelle festivaler
- Familieudflugter – endags ture/lejrskoler
- Gennem møder om uddannelsespolitik med skolenævn/kommission
Eksempler: - Formelle møder hvor alle lærere og forældre deltager
- lFælles lærer/forældreudvalg som samarbejder specielt med minoriteternes uddannelsespolitik
- Forældreundervisning hvor lærerne hjælper forældrene med at vise, hvordan de bedst støtter deres børn.
- Gennem hjemmebesøg
Eksempler: - For at snakke om det enkelte barns uddannelsesmæssige fremskridt
- For at diskutere de problemer et barn måtte have
- For at forklare skolens daglige rutiner – hvad der sker, og hvorfor
- Gennem skriftlige beskeder på modersmål
Eksempler: - Brochurer om skolen som oplyser om skolens organisation, mål og metoder
- Brev på modersmål angående specielle arrangementer, udflugter, fridage, ferier, m.m.
- Nyhedsbreve eller aviser evt. produceret i fællesskab med forældrene
- Ved at diskutere det enkelte barns fremskridt, når forældrene bringer eller afhenter børnene
Ved at opmuntre forældrene til at deltage aktivt i skolens aktiviteter: Eksempler: - Være hjælpere på udflugter og lejrskoler
- Støtte børnenes indlæring på klassen, ved at hjælpe den med at læse og skrive
- Dele deres særlige erfaringer og indsigt med børnene
- Ved at lade dem tilbyde skolen deres specielle færdigheder: skrive og fortælle historier, modersmålsberetninger, undervise i kulturbestemt kunst, formning, kunsthåndværk, håndværk og husgeråd
- Ved at behandle emner, som påvirker familiens dagligliv: boligpolitik, immigration, migration, diskrimination, racisme, social lovgivning, kommunale undervisningstilbud.
© 2006 Jørn Martin Steenhold – Steenhold & Co. Kreative Netværk
|