Hvordan opbygger man et samarbejde med forældrene?

  1. Gennem sociale arrangementer som tillader lærere og forældre at mødes uformelt

Eksempler:

    • Fælles morgenkaffe
    • Koncerter og teaterarrangementer hvor forældrene aktivt indgår, fx som skuespillere eller hjælpere
    • Danseaftener med forskellige landes folkedanse
    • Internationale aftener eller kulturelle festivaler
    • Familieudflugter – endags ture/lejrskoler
  1. Gennem møder om uddannelsespolitik med skolenævn/kommission

Eksempler:

    • Formelle møder hvor alle lærere og forældre deltager
    • lFælles lærer/forældreudvalg som samarbejder specielt med minoriteternes uddannelsespolitik
    • Forældreundervisning hvor lærerne hjælper forældrene med at vise, hvordan de bedst støtter deres børn.
  1. Gennem hjemmebesøg

Eksempler:

    • For at snakke om det enkelte barns uddannelsesmæssige fremskridt
    • For at diskutere de problemer et barn måtte have
    • For at forklare skolens daglige rutiner – hvad der sker, og hvorfor
  1. Gennem skriftlige beskeder på modersmål

Eksempler:

    • Brochurer om skolen som oplyser om skolens organisation, mål og metoder
    • Brev på modersmål angående specielle arrangementer, udflugter, fridage, ferier, m.m.
    • Nyhedsbreve eller aviser evt. produceret i fællesskab med forældrene
  1. Ved at diskutere det enkelte barns fremskridt, når forældrene bringer eller afhenter børnene

Ved at opmuntre forældrene til at deltage aktivt i skolens aktiviteter:

Eksempler:

    • Være hjælpere på udflugter og lejrskoler
    • Støtte børnenes indlæring på klassen, ved at hjælpe den med at læse og skrive
    • Dele deres særlige erfaringer og indsigt med børnene
    • Ved at lade dem tilbyde skolen deres specielle færdigheder: skrive og fortælle historier, modersmålsberetninger, undervise i kulturbestemt kunst, formning, kunsthåndværk, håndværk og husgeråd
    • Ved at behandle emner, som påvirker familiens dagligliv: boligpolitik, immigration, migration, diskrimination, racisme, social lovgivning, kommunale undervisningstilbud.

© 2006 Jørn Martin Steenhold – Steenhold & Co. Kreative Netværk