1. Ved tydeligt at demonstrere forbindelse gennem det fysiske miljø
Eksempler:
- Skilte, plakater, beskeder og breve på minoritetsgruppernes sprog:
Udstillinger og vægdekorationer med emner som ”steder, vi kender”, ”vores sprog” eller ”vore bedste forældre bor i”
2. Ved at involvere børn og deres familier i fælles skolearrangementer
Eksempler:
- Familieprojektarbejde, en produktion af historier på bånd, indsamling og udstilling af forskellige kulturelle kunstværker
- Familieklubber og værkstedet, som modersmålsklasser, musik, kunst og sportsudøvelse for både voksne og børn
3. Ved at udvikle aktiviteter der relaterer til og bygger på barnets erfaringer fra hjemmet
Eksempler:
- Historier fra alle mulige kulturer og steder i verden
- Projektarbejder som handler om børnenes og deres familiers hjemmeerfaringer
- Fejre forskellige religiøse og kulturelle festivaler
- Et ”kulturhjørne” i klasseværelserne eller i forgangen som udstiller elementer og ting fra flere kulturer
- I indskoling at have tid til at byde forældre som afleverer eller afhenter deres barn velkommen
- Ved at etablere bogcafe eller bibliotek på skolen med tosprogede bøger eller bøger skrevet på modersmål
- Et pædagogisk legetøjsbibliotek på skolen eller en afdeling med legetøj fra flere forskellige lande
- Udstillinger med legetøj, kostumer eller specielle genstande fra forskellige kulturer
4. Ved på alle område i skolens hverdag at vise omsorg for alle børns interesser og behov
Eksempler:
- Ved at anerkende og støtte udviklingen af børnenes forskellige modersmål
- Ved i løbet af skoledagen at skabe mulighed for at børnene kan opfylde særlige religiøse forpligtelser
- Sikre at alle børns religiøse madvaner respekteres.
© 2006 Jørn Martin Steenhold – Steenhold & Co. Kreative Netværk