Hvordan opbygger man et samarbejde mellem hjem, skole og daginstitution?


1. Ved tydeligt at demonstrere forbindelse gennem det fysiske miljø

Eksempler:

    • Skilte, plakater, beskeder og breve på minoritetsgruppernes sprog:
      Udstillinger og vægdekorationer med emner som ”steder, vi kender”, ”vores sprog” eller ”vore bedste forældre bor i”

2. Ved at involvere børn og deres familier i fælles skolearrangementer

Eksempler:

    • Familieprojektarbejde, en produktion af historier på bånd, indsamling og udstilling af forskellige kulturelle kunstværker
    • Familieklubber og værkstedet, som modersmålsklasser, musik, kunst og sportsudøvelse for både voksne og børn

3. Ved at udvikle aktiviteter der relaterer til og bygger på barnets erfaringer fra hjemmet

Eksempler:

    • Historier fra alle mulige kulturer og steder i verden
    • Projektarbejder som handler om børnenes og deres familiers hjemmeerfaringer
    • Fejre forskellige religiøse og kulturelle festivaler
    • Et ”kulturhjørne” i klasseværelserne eller i forgangen som udstiller elementer og ting fra flere kulturer
    • I indskoling at have tid til at byde forældre som afleverer eller afhenter deres barn velkommen
    • Ved at etablere bogcafe eller bibliotek på skolen med tosprogede bøger eller bøger skrevet på modersmål
    • Et pædagogisk legetøjsbibliotek på skolen eller en afdeling med legetøj fra flere forskellige lande
    • Udstillinger med legetøj, kostumer eller specielle genstande fra forskellige kulturer

4. Ved på alle område i skolens hverdag at vise omsorg for alle børns interesser og behov

Eksempler:

    • Ved at anerkende og støtte udviklingen af børnenes forskellige modersmål
    • Ved i løbet af skoledagen at skabe mulighed for at børnene kan opfylde særlige religiøse forpligtelser
    • Sikre at alle børns religiøse madvaner respekteres.

© 2006 Jørn Martin Steenhold – Steenhold & Co. Kreative Netværk